Studiedag: Veiligheid op sportevents. De coördinatie en crisisbeheersing onder de aandacht

 

27 november 2020: uitgesteld naar latere datum, nl. 10 februari 2021

Partners in de organisatie: UGent, Vives, PZ Vlaamse Ardennen en stad Oudenaarde

Naar aanleiding van de recente ontwikkelingen ten gevolge van de coronapandemie zal deze studiedag uitgesteld worden naar een latere datum, nl. 10 februari 2021 en zal als ofwel als een fysieke studiedag ofwel als een webinar worden georganiseerd (live webinar en webinar on demand) afhankelijk van de dan geldende maatregelen. U kan zich wel al inschrijven. U wordt dan als eerste verwittigd als er een nieuwe datum vastgelegd is. De factuur wordt pas gestuurd als de studiedag zeker doorgaat. Dank voor uw begrip!

 

Inhoud

De aandacht voor de totstandkoming van veiligheid op sportevenementen is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt. Nieuwe risico’s en recente eisen van de sportbonden, brengen met zich mee dat er in de praktijk nood is aan good practices en uitwisseling van ideeën met betrekking tot coördinatie en risicobeheersing. Deze studiedag speelt hier op in.

De diversiteit aan sportevenementen in ons land is groot. Ze variëren van periodieke evenementen (bv. de Jupiler Pro League) over jaarlijkse terugkerende evenementen (bv. de Lotto Zesdaagse) tot éénmalige evenementen (bv. Le Grand Depart in Brussel in 2019). Evenementen kunnen zich afspelen in een gesloten accommodatie maar kunnen evenzeer plaatvinden op de openbare weg. Tot slot zijn sommige sportwedstrijden op vlak van veiligheid onderworpen aan specifieke regelgeving (voetbalwet, rallywet) en dienen anderen zich net te beroepen op de meer reguliere wetgeving. Net om die reden is elk sportevenement een case op zich en vraagt het om een evenementeigen aanpak. Twee dingen hebben sportevenementen echter wel gemeen: (1) ze brengen vaak heel veel volk op de been en zijn de laatste jaren blootgesteld aan een aantal specifieke risico’s zoals terreur en recent gezondheidsrisico’s door COVID19 en (2) er worden vaak intergouvernementele en multisectoriële samenwerkingsverbanden opgezet om informatie uit te wisselen en de coördinatie over verschillende taken mogelijk te maken.

Deze studiedag zoomt in op de organisatie en coördinatie van sportevenementen en wenst een antwoord te formuleren op volgende vragen: Hoe worden sportevenementen voorbereid? Welke partijen zijn hierbij betrokken? Wie neemt hierbij het voortouw? Hoe wordt het sportevenement gedurende het evenement zelf opgevolgd en in welke mate is men voorbereid op een crisissituatie? Hoe gaat men om met de recente risico’s of terugkerende risico’s?

Samen met een aantal experten zoomen we in op een aantal nieuwe perspectieven en good practices uit de praktijk. We hebben hierbij zowel aandacht voor sportevenementen op de openbare weg als evenementen op afgesloten locaties.

Download hier de flyer in pdf.

 

Programma 

Dagvoorzitter: Prof. dr. Marleen Easton, UGent, Opleiding Bestuurskunde en Publiek management

9.00u: Registratie en koffie

9.30u: Inleiding en situering thema door de dagvoorzitter
Prof. dr. Marleen Easton, UGent, Opleiding Bestuurskunde en Publiek management

9.45u: Het beheer van veiligheid op wielerwedstrijden, balanceren tussen regels en maatwerk. Een casestudie op de Ronde Van Vlaanderen
Evelien De Pauw, onderzoeker UGent, lector Vives Hogeschool Kortrijk

10.20u: De impact van COVID 19 op de Ronde Van Vlaanderen, editie 2020
Tom De Bleeckere, noodplanningscoördinator, Stad Oudenaarde (onder voorbehoud)

10.40u: Koffiepauze

11.00u: De rol van de federale politie bij sportevenementen toegelicht aan de hand van ‘Le Grand Départ’
Koen Van Overtfelt, Dir Ops, Federale politie, CSD Brussel

11.30u: De organisatie van de Champions League, Europa League en Euro 2021 in het Covid-19 tijdperk
Frank Wijnveld, avdiseur, ESI institute en Crowdprofessionals

12.30u: Lunch

13.30u: Het beheer van het lokale voetbal gekaderd. KRC Genk als case
Yves Bosmans, Hoofdinspecteur, Diensthoofd en dossierbeheerder voetbal, PZ Carma

14.05u: Het crisisbeheer tijdens de 10 Miles in Antwerpen
Anke Van Cleemput, Commissaris Openbare Orde, PZ Antwerpen

14.40u:  De veiligheidsuitdagingen bij de organisatie van de Final Four (Basket) in het Sportpaleis 
Thijs Van Best, Safety & Security Coördinator, Sportpaleis Group

15u15: Publiek private samenwerking in kader van de E3 prijs Harelbeke en de Challenge Triatlon in Geraadsbergen 
Bruno Havermans, Development Manager, Securitas i.s.m. PZ Geraardsbergen Lierde 

15.50u: Afsluitende conclusies en reflecties
Evelien De Pauw, onderzoeker UGent, lector Vives Hogeschool Kortrijk

16.00u: Einde studiedag en afsluitend drankje

 

Doelgroepen

Leden van de geïntegreerde politie, academische wereld en studenten (criminologie, bestuurskunde, sociologie, politieke en sociale wetenschappen, veiligheidswetenschappen,…), lokale besturen, organisatoren van (sport)evenementen, leden van de bijzondere inspectiediensten en toezichthouders, private veiligheidsdiensten, politici, beleidsmedewerkers en -verantwoordelijken,...

 

Locatie

De Woeker 3
9700 Oudenaarde
www.dewoeker.be

Bereikbaarheid

Er is parkeergelegenheid op de parking achter De Woeker of in de nabije omgeving.

De Woeker is bereikbaar met het openbaar vervoer. De dichtstbijzijnde bushaltes situeren zich op wandelafstand op De Markt en op het Tacambaroplein. Bekijk hier het netplan van De Lijn.

Praktische informatie

Prijs: 
De normale deelnameprijs bedraagt 110 € per deelnemer. In de inschrijving zijn de kosten van de koffiepauzes, de broodjeslunch, de afsluitende drink en de documentatiemap inbegrepen. Omwille van de geldende coronamaatregelen kunnen er aanpassingen zijn met betrekking tot de catering. We danken u voor uw begrip.

Inschrijvingen met korting:

Structurele partners van het CPS krijgen 10% korting op de inschrijvingsprijs. Het volstaat hiervoor aan te klikken dat u structureel partner bent bij de online inschrijving.
Individuele voltijdse onbezoldigde studenten: studententarief van 30 € per persoon. Voor groepen studenten gelden speciale voorwaarden, neem aub contact op met sec@policingandsecurity.be.

Betaling: 
Betaling gebeurt na ontvangst van een factuur die via email wordt verstuurd (tenzij anders gevraagd). Geef indien nodig a.u.b. het correcte e-mailadres op waarnaar de factuur verstuurd moet worden. Kosteloos annuleren kan tot uiterlijk 3 dagen voor de studiedag. Bij verhindering kan een vervanger uw plaats innemen, mits u dit uiterlijk 2 dagen voor de studiedag doorgeeft. Indien vervanging of verhindering niet tijdig wordt doorgegeven, bent u het volledige inschrijfgeld verschuldigd.

Accreditatie:
Politiemedewerkers: Deze studiedag zal erkend worden als voortgezette baremische vorming.
 

Online inschrijving

[ keer terug naar de vorige pagina ]

Studiedag Veiligheid op sportevents > details en online inschrijven
  • Normale deelnameprijs. Hierin zijn de kosten van de koffiepauzes, de broodjeslunch, de afsluitende drink en de documentatiemap inbegrepen.
    € 110,00
  • Deelnameprijs voor voltijdse onbezoldigde studenten. Hierin zijn de kosten van de koffiepauzes, de broodjeslunch en de documentatiemap inbegrepen.
    € 30,00
  • Inschrijving enkel voor die organisaties die al op voorhand een deelnamepakket hebben aangekocht en betaald. U ontvangt geen factuur meer. Uw inschrijving werd al gefactureerd via het deelnamepakket. Hierin zijn de kosten van de koffiepauzes, de broodjeslunch, de afsluitende drink en de documentatiemap inbegrepen.
    € 0

Nieuws

Programma activiteiten 

Voorbije activiteiten

Structureel partnership 2020

CPS-prijs voor het beste Nederlandstalige eindwerk